Fragment din lucrarea de MĂRTURII a profesorului Nicholas Dima, fost deținut politic și prieten apropiat al Părintelui Gheorghe Calciu, publicată de Institutul Național pentru Studiul Totalitarismului (INST) și lansată la Parlamentul României, la Centenarul aniversării Unirii Basarabiei cu Patria-Mamă (27 Martie 2018). După un epistolar dens Vasile Posteucă – Nicholas Dima, urmează alte evocări ale personalității poetului, inclusiv una a marelui român Mircea Eliade, o filmare de arhivă emoționantă cu reunirea cu fiica sa, pe patul de spital, înainte de a muri de cancer, cât și o serie de poezii ale “poetului pribeag”.
“Un poet, ca un strigat al instrainarilor, ca o troita la cruce de drumuri, ca un dor nestins de tara, ca o corabie cu panzele intinse.” – Alexandru Tomescu
Scrisori, jurnale şi… derută
de Nicholas Dima
Odată ajuns în Statele Unite am început să învăţ limba engleză şi să scriu diverse articole pentru unele publicaţii româneşti din exil. Apoi, am călătorit prin America împreună cu câţiva prieteni, oprindu-ne şi muncind la Miami, Las Vegas şi Los Angeles. În acele câteva luni de zile, am scris zeci de scrisori familiei din ţară, pe care dacă le-aş mai avea ar constitui un adevărat jurnal de descoperire personală a lumii noi. De altfel, încă din ţară am ţinut un jurnal pe care îl mai am, apoi l-am continuat un timp şi în exil, dar numai pe sărite. Cel mai important este însă faptul că am povestit, post-vestit, şi re-povestit prietenilor de călătorie atâtea întâmplări din închisoare, încât până la urmă le-au învăţat şi ei pe dinafară. Mă refer la George Scurtu, coleg de detenţie, originar din Basarabia, care între timp s-a stabilit la Bucureşti, Nicolae Brad, ardelean, care s-a întors şi el la Sibiu, Geo Florea, care pendulează între Los Angeles şi Bucureşti… În timp ce lucram ca debarasatori la diferite restaurante, eu îmi notam deseori gândurile pe şerveţele, iar ei mă tachinau întrebându-mă când voi scrie… romanul şerveţelelor. Şi l-am scris!
După un lung periplu în care am traversat America din Connecticut până în Florida, şi din Florida până în California, către sfârşitul lui 1970 m-am întors la New Yok pentru că fusesem acceptat la studii de doctorat la universitatea Columbia. Mi se ceruse doar să-mi îmbunătăţesc limba engleză. La New York, după vreo două-trei săptămâni de stat cu cortul pe la prieteni, am închiriat o garsonieră în Manhattan, mi-am găsit de lucru, şi am reluat cursurile de limba engleză.
Atunci, acelaşi Vasile Posteucă m-a îndemnat să-mi scriu amintirile din închisoare. Acestea erau atât de proaspete în memoria mea încât le-am aşternut pe hârtie în câteva luni. Zamfira, soţia lui, le-a bătut la maşină şi le-a pregătit pentru tipar. În acea perioadă, Posteucă mi-a trimis multe scrisori pe care încă le păstrez şi din care ofer cititorilor mai multe fragmente în capitolul Oameni care au fost. Având un mare talent epistolar, Posteucă mi-a spus că am un stil literar plivit de mâna lui Dumnezeu, ceea ce m-a încurajat să scriu. Între timp, profesorul ne-a părăsit, dar nu înainte de a-l fi vizitat într-o vacanţă de vară acasă la el în Minnesota, unde am avut o experienţă deosebită.
O clipă paranormală
Redau în continuare acea clipă paranormală, preluată din cartea Scopul şi semnificaţia vieţii. S-a întâmplat prin 1972, când l-am vizitat pe Vasile Posteucă la Mankato, în Minnesota.
Acel vechi prieten m-a dădăcit în primii mei ani în Statele Unite și îşi făcea griji că preocupările mele politice îmi vor împiedica dezvoltarea spirituală. Într-o noapte, după plecarea lui prea devreme dintre noi, l-am văzut într-unul din visele mele. Fusese profesor în viața de zi cu zi și în visul meu preda o lecție despre deșteptare spirituală. Era concentrat asupra grupei sale de studenți dar, după ce a terminat, s-a întors către mine și, fără să spună nimic, a zâmbit larg ca într-un semn de aprobare a preocu-părilor mele. În mod ciudat, pe fundalul visului se auzea melodia rapsodică Balada, un cântec dulce, compus de compozitorul Ciprian Porumbescu, inspirat de provincia sa natală. Și eu mi-am amintit că atunci când l-am vizitat, în fiecare seară ascultam această melodie la vechiul său pick-up. Înainte de culcare, soția dânsului deconecta însă întotdeauna pick-up-ul și celelalte apara-te electrice. Dar, într-o dimineață devreme, am fost surprins să mă trezesc din somn ascultând acea melodie de neuitat, cântată de pick-up în camera de alături. Am zâmbit, crezând că, știind cât de mult îmi plăcea, ei au pus-o pentru mine. La micul dejun însă, amândoi mi-au spus că i-am surprins în mod plăcut punând discul să cânte dis-de-dimineață… Apoi, ne-am uitat la pick-up. Era deconectat! Cine i-a dat drumul să cânte? Un suflet binevoitor plecat dintre cei vii ori o ființă de lumină veghind asupra noastră?
(…)
Epistole Vasile Posteucă (10 septembrie 1912, Stăneştii de Jos, Rădăuți – 6 decembrie 1972, Chicago, SUA)
Pe regretatul Vasile Posteucă, scriitor, poet şi corespondent, nu l-am întâlnit de multe ori, dar timp de câţiva ani am întreţinut cu el o corespondenţă intensă. El este unul dintre cei care m-au îndrumat în primii ani în America şi care m-a îndemnat să devin eu însumi, să-mi dezvolt eul moral şi spiritual. Într-un anume fel, profesorul universitar rămăsese un om simplu care trecuse însă prin imensele complicaţii ale secolului XX şi rămăsese profund însemnat de ele. Marcat de zbuciumul Mişcării Legionare, de dictatura carlistă, de rebeliune şi de anii petrecuţi în lagărele germane în timpul războiului, el şi-a găsit refugiul în spiritualitate. A trăit hăituit de o soartă nemiloasă, dar a luat viaţa în piept cu demnitate şi curaj. La numai 60 de ani a fost răpus fizic, dar nu înainte de a se fi împăcat cu destinul şi de a se împlini sufleteşte. Pe patul de spital, unde s-a stins, a fost împărtăşit de arhimandritul Roman Braga.
Nu ştiu dacă aş putea să fac un portret adecvat acestui mare patriot, folosind cuvinte simple, care să descrie stări sufleteşti complexe. Voi reda însă fragmente din multele epistole pe care mi le-a scris între 1968 şi 1972, an în care s-a stins, şi voi lăsa la latitudinea cititorilor să-i descifreze personalitatea. (În cele ce urmează am lăsat punctuaţia şi ortografia scrisorilor aşa cum le-am primit de la autor. Sublinierile îi aparţin tot lui. Eu am adăugat doar câteva explicaţii în paranteză.)
…Am cetit cu multă emoţie rândurile tale ghicind bine câtă tragedie se ascunde după tremurul fiecărui cuvânt… Te rog mult să nu te dai deznădejdiei, să nu abuzezi de libertate. Libertatea e ceva ce trebuie câştigat şi recâştigat cu fiecare zi, dacă nu cu fiecare clipă…. Nu te lăsa ispitit de chefuri, de jocul de cărţi, de bancurile românești care ştiu să ucidă atât de bine timpul necesar unei deveniri, unei reclădiri de destin şi de viaţă. Fii tare… Pentru că ai stil frumos şi ai trăit atâtea, apucă-te şi scrie. Aşterne pe hârtie tot ce-ai suferit. Noi avem datoria să fim martori ai lui Dumnezeu în acest veac blestemat în care oamenii satanizaţi şi materializaţi cred că pot organiza planeta fără Dumnezeu, crucificându-l pe Hristos încă o dată… (ianuarie 1969)
…Iată unde ne aflăm. De 28 de ani acum, stau martor la această lume căzută pe mâinile neoamenilor şi am devenit mai străin decât am fost când am plecat în lumea largă… Îmi dau seama că Patria nu ne-o mai putem găsi decât lângă cer… (23 ianuarie 1969)
…După cât te pot ghici din puţina noastră corespondenţă cred că vei birui, că-ţi vei reclădi viaţa şi-i vei descoperi valenţele interioare, izvoarele de energie şi apa vie care ne duc la ştire şi ne mântue… (19 martie 1969).
…Am cetit cu atenţie (poeziile – n.m., ND)… Ceea ce ai adus matale din ţară e o comoară, ceva de mare preţ şi mult grăitor pentru zilele de mâine ale neamului românesc… Aş vrea să te rog ceva: nu ceda. Mai linişteşte-te şi încearcă să-ţi aduci aminte. Ia creionul şi mai scrie unele strofe pe care le-ai greşit sau le-ai uitat… (11 aprilie 1969).
…Privită obiectiv, America e un rai care trebuie scăpat de leprele ce-l subminează, de stângişti şi atei, şi continuat, chiar îmbunătăţit, pentru că nicăeri pe planetă şi în istorie nu a existat vreodată o formă mai splendidă de civilizaţie umană, de libertate. O libertate care te poate duce spre abuz şi ruină, dar care cu siguranţă te poate ajuta să devii liber cu inima, să dai de acel punct al inimii unde suntem şi știm… Îţi mulţumesc pentru poeme. Mai adă-ţi amine, mai scrie… (21 aprilie 1969)
…Fii tare, dragă Dima, şi te rog ajută-ne neamul întreg spre o epocă de mare afirmare şi curaj. Vom muri şi noi, dar numele noastre, faptele noastre, vor rămâne. Pe drumul acesta de curaj, vom învia în generaţiile româneşti de mâine. Nu avem dreptul la laşitate. (5 mai 1969)
…Te rog foarte mult să fii calm şi detaşat, ca şi cum ai avea toată veşnicia la dispoziţie pentru a scrie, a bate drumul interior şi a te împlini. Eşti tânăr şi foarte capabil, plin de marele elan al poeziei, şi asta te va ajuta pe culmi nebănuite… (4 iunie 1969)
…Nu uita niciodată, dragă Nicule: libertatea interioară e fructul unei amare şi îndelungi discipline spirituale. Iar cultura e ceea ce ne mai rămâne după ce am studiat şi muncit o viaţa întreagă şi am uitat tot. Un mister imponderabil al inimii… (18 iunie 1969)
…Eşti pe drumul cel bun şi mare al sfintelor ideale şi destine româneşti şi omenești şi asta e mult, e de ajuns. Îmi place enorm cumpănirea cu care judeci oamenii şi problemele. Asta te va ajuta spre un frumos echilibru în marasmul exilului. Direct în politică nu e bine să te amesteci… Îmi pare nespus de bine că aduci cu matale spiritul sănătos al închisorilor. Vii de fapt din cea mai înaltă academie pe care a avut-o neamul nostru vreodată. Academia închisorilor… Sămânţa aruncată acolo în suflete va rodi şi va cinsti faţa lui Dumnezeu pe pământ… (11 iulie 1969)
…Îţi doresc numai succes în viaţă. Te rog să nu cumva să faci greşeala de a crede că vreau să te fac legionar. Fă-te ce vrei matale. Fă-te om… (1 septembrie 1969)
…Totul merge bine atâta timp cât ne ţinem în contact cu adâncurile din noi înşine. Învaţă să trăieşti, să plineşti fiecare clipă şi fiecare zi, nu viaţa în general. Eternitatea e cuprinsă real numai în clipă. În acel atât de pregnant: acum şi aici… Fiecare îşi trăeşte propriul său destin. Eu atât am fost fript, încât nici focul iadului nu mă mai poate frige. Mă uit, văd, plâng, şi merg înainte. Forţele cărora vreau să servesc eu sunt etern invincibile… (8 septembrie 1969)
…Mi-a plăcut extraordinar felul cum ai apărat drama prăbuşirii. De ce nu vrei să scrii nişte însemnări din închisoare, descriind aceste lucruri, la intensitatea şi înţelegerea de care dispui? M-a cutremurat fraza: „Păcat că nu a făcut acest gest înaintea dezlegării, dar vă asigur eu, care l-am privit pe satana printre gratii, că nu i-ar fi permis sinuciderea, înaintea distrugerii sufleteşti”… (3 octombrie 1969)
…Articolul matale e foarte bun. Dumnezeu te va ajuta şi vei ajunge om de litere, de metaforă şi vis. De venirea matale mă bucur ca de-o nouă naştere a întregului exil. Sunt foarte puţini acei meniţi să poarte crucea cea mare în spate, în inimă… (29 octombrie 1969) …Nu uita niciodată că Dumnezeu te-a ajutat să vii aicea, pentru a spune adevărul… (25 noiembrie 1971)
…Cele două splendide elemente ale fenomenului american: libertatea şi belşugul material. Poate şi libertatea e materială, fizică. Dar din acest piedestal al belşugului şi al libertăţii fizice, sociale, politice şi religioase, se poate ajunge la libertatea interioară, la biruirea şi găsirea de sine însuşi. Şi asta e mare lucru. E tot. Aci, omul are posibilitatea să se dea la strung cum vrea, să se mântuie spiritual… şi să plinească interior ceea ce Iisus a numit… împărăţia cerurilor. Şi, zic eu cu smerenie, aici e toată cheia: această împărăţie a cerurilor din noi trebuie plinită, realizată, atâta timp cât trăim pe planetă, cât facem umbră pământului şi altora. Când trecem dincolo (de trecem) e prea târziu. Cred mult ca Rilke că dincolo avem numai şansa de a continua, dacă am început pelerinajul interior aicea… (27 noiembrie 1969)
…Anticrist e atât de bine organizat, dispune de atâtea arme şi resurse, încât judecând raţional, totul e pierdut. Nouă ne mai rămâne lupta de ordin spiritual şi mistic… Iată de ce îţi scriu cum îţi scriu. În acest ochi al ciclonului eternităţii nu mai poate fi vorba de politică, de legionarism, de sectă (oricare ar fi ea). Stăm mult mai sus şi cu mult mai multe şi mai mari răspunderi. Fiecare cuvânt rostit mişcă pietre de morminte şi fiecare delăsare ne condamnă… (4 ianuarie 1970)
…Priveşte toate aceste necazuri cu calm şi multă umilinţă interioară. În viaţă, toate ne sunt posibile, dacă credem şi medităm, dacă stăm gata să suferim… În adevăr, planul vieţii acesteia, pe planetă, e un fel de atelier, în care suntem chemaţi să ne dăm la strung, să ne lucrăm, să ne supunem revoluţiei interioare, până ne trezim la realitatea interioară. Poţi să-i zici acestui atelier, închisoare, dacă vreai. Asta nu schimbă nimic din exilul nostru la planetă, la lume. Suntem izgoniţi dintr-o stare paradisiacă, puşi în acest infern al Terra-ei, pentru a ne maturiza şi trezi, pentru a învăţa a muri şi a ne mântui…
Ai făcut greşeala pe care am comis-o şi noi, plătind-o amar, cu lacrimi şi sânge. Anume, de a fi crezut că venim în Vest într-o lume liberă, anticomunistă, creştină. Ne-am înşelat. Am fugit de dracul şi am venit la tata dracului… masonii de aici au pus la cale nenorocirea comunistă. De aici conduc revoluţia lui Marx (a urii şi dezmăţului)… (31 mai 1970)
…Nu lăsa amărăciunile să te doboare. Trebuie să dai şi tu dovada că osul românesc ține… Caută să fii tu însuţi, la superlativ. Mi-ar plăcea dacă pentru numerele viitoare, mi-ai descrie atmosfera temniţelor româneşti în care a răsărit poezia ce ne-a prilejuit volumul Poeme din închisori. De acolo va trebui să ne tragem seva multe secole, din acele tensiuni sfinte de Aiud şi Zarcă… (19 iulie 1970)
…Scrie, Scrie… Dumnezeu nu ne vrea vagoane, ci locomotive, predicatori ai adevărului, mai ales înaintemergători… Fii liniştit. Vorbeşte mereu cu Dumnezeu, în spaţiul inimii. Roagă-te ca un ţăran român care ştie că dincolo de orice spic de grâu e voia şi splendoarea lui Dumnezeu. (5 august 1970)
…Nu merge pe linii de compromis şi de frică… Nu mă acuza pe mine de extremism… Istoria n-o fac molâii şi lichelele. Scrie din nou pentru (revista – n.m., ND) Drum. Pentru că Dumezeu ţi-a dat atâta minte clară, tu trebuie să iei linii ameţitoare, de destin, de luceafăr. Nu de opaiţ de bostan, care se stinge la orice suflare de vânt… (22 august 1970)
…Mai mult nu am ce-ţi spune. Se pare că voi pleca de aici. Atitudinea mea deschisă anticomunistă a călcat mulţi şerpi stângişti de aicea, pe coadă. Îmi fac mare mizerie. Ajutorul şi salvarea mi-i numai de la Dumnezeu. Dar despre mine nu-i mare tristeţe, pentru că mie mi se apropie funia de par. Va trebui să accept moartea… PS: Te rog mult nu arunca aceste scrisori. Ele vor constitui cândva o dreaptă mărturie despre marile griji şi gânduri ce mi-au ars inima… (7 noiembrie 1970) (Acest deziderat a fost repetat de multe ori de autor – n.m., ND)
…În fond, masonii nu mă iartă tocmai fiindcă am ajuns la un drum de ştire. Ei îşi dau seama ce-i în inima mea. Vor cu orice preţ să mă îngenunche, să fiu ca ei, să-mi pună şorţul masonic, de gât. Mi-au dat lovituri mişeleşti, amarnice, când eram la Toronto. Mă tracasează acum aici, tocmai fiindcă am refuzat de repetate ori să intru în lojă… PS: Nu ai dreptul să foloseşti aceste informaţii decât după moartea mea. Sunt pentru cel mai interior for al sufletului tău. Curând vei fi asaltat şi asediat şi tu… (13 noiembrie 1970)
…Cât despre lacrimile şi gemetele mele, în lupta cu hienele masonice de aicea, nu trebuie să-mi citeşti toate intensităţile la superlativ. Bernard Shaw a spus că dacă toate temerile ni s-ar întâmpla, omenirea ar fi dispărut de multă vreme. Dumnezeu are alte măsuri. Eu întrebuinţez scrisorile către amici, mai întotdeauna, ca un fel de Catharsis, de vindecare prin confesie… (4 decembrie 1970)
…Am gătit azi de cetit Amintiri din închisoare. Mi-au plăcut mult. Stau gata să ţi le tipăresc la editura Drum, dacă asta îţi convine. Ai talent de mare povestitor şi ai, ceea ce e esenţial, un stil plivit de mâna lui Dumnezeu, adică limpede şi simplu, de la natură… Şi încă ceva: Ce ar fi dacă într-un loc potrivit… ai da o definiţie a comunismului aşa cum s-a evidenţiat acea definiţie între voi, la închisoare… Şi ceva foarte important. Nu uita să scrii undeva şi de părinţii tăi, de necazurile şi jalea lor, ştiindu-vă pe voi duşi departe, pierduţi… (8 martie 1971)
…Nu fac complimente de circumstanţă. Cred că ce-ai scris tu e bine. E un act de mărturie pentru generaţia noastră şi o cumplită acuzare în contra comunismului. (16 martie 1971)
…În creştinism putem muri şi ne putem elibera prin martiriu… Sub comunism, evanghelia neagră a urii masonice, nu se poate nici muri. Omul e furat de dreptul la martiriu, de biruinţa prin moarte. (5 iunie 1971)
…Vei ceti The Way of a Pilgrim şi vei înţelege ce-i rugăciunea cu inima. …Textul rugăciunii e: „Doamne Isuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ai milă de mine păcătosul”. Rugăciunea se spune mereu, fără întrerupere… oricând ai un pic de răgaz, până ce ea devine un murmur al inimii… Nu spune nimănui nimic. Nu te lăuda. În general, te rog, să vorbeşti puţin… De fapt ne rugăm pe trei niveluri: 1. Cu vorbe. Putem chiar striga şi plânge. Vorbim cu Tatăl ceresc, drept fii şi copii, ce suntem; 2. Mintal. Cu ochii închişi fără vorbe… 3. În tăcere, fără cuvinte… Dincolo de gând şi minte. În extaz şi-n marele gol divin. Nivelul al treilea e enorm de greu de ajuns, dar ni-i dat. E posibil. Trebuie să ne îndreptăm spre el. El e rugăciunea cu inima, şlefuită la perfecţie… (20 septembrie 1971)
…Vreau să răspund la întrebările-volume ale tale. Cum văd evenimentele politice. Exteriorul mă interesează din ce în ce mai puţin. Războiul cel de al treilea mondial se duce sub ochii noştri. E în plin toi. Nu a luat încă forma de front definit. Trece prin neamuri, pe dedesubt, face înconjur, se încolăceşte… devenind şi mai greu de înţeles şi de văzut. Dar adevărul e că el e aici, viu, omorând oameni, răvăşind conştiinţe… La suprafaţă, calculele noastre pot fi adesea înşelate şi contrazise. E posibil ca masoneria să domine şi comunismul şi democraţiile vestice, plasându-se deasupra lor, luând conducerea lumii şi organizând planeta fără Dumnezeu… Dar neamurile creştine nu se vor da atât de uşor bătute, chiar dacă la început, în primele runde, vor pierde lupta şi vor fi umilite şi robite. Războiul va continua în rădăcini, în matrice… (18 noiembrie 1971)
…Îţi trimit chiar azi manuscrisul… Ai foarte puţin de adăugat şi îndreptat. Ce am apreciat eu la superlativ în cartea ta era tocmai mărturia unuia care n-a aparţinut Mişcării Legionare… Mă fericeşti când spui că eşti gata să rişti totul. În fond, siguranţa cea mai mare în luptă o avem când riscăm totul… (16 ianuarie 1972)
…N-am prins să te felicit pentru (articolul – n.m., ND) „Ţăranii români” din (publicaţia – n.m., ND) America (30 septembrie 1972). Splendid. Scris cu inima, cu pilduitoare dragoste pentru ţăranul român, ajuns astăzi la sapă de lemn, străin în ţara lui. Ai scris frumos şi drept… (2 octombrie 1972)
P.S.: Ultima scrisoare am primit-o de la Zamfira, soţia neobositului corespondent – cu care a reușit să se reunească după 20 de ani de exil (!). La 17 ianuarie 1973 aceasta îmi scria: „Îmi pare bine că aţi reuşit să terminaţi cu examenele. Vă felicit din toată inima. Anul 1973 să vă aducă sănătate şi satisfacţie în munca depusă şi în lupta dusă pe linie românească şi creştină…”. Profesorul Vasile Posteucă ne părăsise în decembrie 1972. Ulterior ne-a părăsit şi soţia. Dumnezeu să-i aibă în grija Lui pe amândoi. Au fost oameni aleşi! (Spicuiri culese în februarie 2017).
Associated Press despre “ultima dorință a luptătorului anticomunist”. După îmbrățișarea fiicei: “I feel great! I never felt greater!”
Înainte de a muri, Vasile Posteucă a reușit să-și îmbrățișeze încă o dată fiica, în urma unui demers internațional al presei americane și al mai multor senatori și reprezentanți ai SUA. New York Times îl cita astfel pe Vasile Posteucă după aterizarea fiicei sale, Doina, la Chicago: “God wants me to die happy,” he said. “I shall.” Ultima operațiune a tatălui i-a permis fiicei, care a venit împreună cu fiul ei de 1 an în brațe, să solicite azil politic în SUA, fiind urmată ulterior și de soț. Iată și emoționanta relatare a lui MIrcea Eliade, extrasă din Jurnalul său, cu mențiunea că Vasile Posteucă a trecut la Domnul pe 6 decembrie și nu în noiemebrie.
CHICAGO, Dec. 6 (AP) — Vasile Posteuca, an exiled Rumanian poet whose desires to became a United States citizen and be reunited with his daughter and grandson were fulfilled during his fight for life, died today of cancer. He was 60 years old.
His daughter, Doina Vircol, had to overcome international red tape and travel from Bucharest to visit her father. Except for a brief visit by his daughter in 1968, Mr. Posteuca had not seen her since he left Rumania in 1941 under pressure for his anti‐Communist activities.
Mr. Posteuca who spent the last six years as a language arts professor at Mankato State University in Minnesota, came here in mid‐November to spend his final days under the care of Dr. Alexander Ronnett, a man with whom he spent most of World War II in the Buchenwald concentration camp.
VASILE POSTEUCĂ
Activitate publicistică
Incepand cu anul 1948, colaboreaza la revistele: “Luceafarul” (Dir. Mircea Eliade), Paris; “Dacia” (editori Dumitru Paulescu, Ion Tolescu, I.G. Dimitriu, Mihailescu), Brazilia; “Insir’te Margarite” (Directori: I.G. Dimitriu si Faust Bradescu), Brazilia; “Cetatea Luminii” (Dir. Dumitru Paulescu), Brazilia; “Arc” (Montreal, Canada); “Cuvantul in Exil” (Dir. Gheorghe Racoveanu), Freissing, Germania; “Vers” (Dir. Nicolae Novac), St. Unite; “Revista Scriitorilor Romani” (Dir. Octavian Barlea, apoi Constantin Sporea), Munchen, Germania; “Libertatea”, Madrid, Spania; “Calendarul ziarului America” si “America” (Dir. P. Lucaci), s.a.
A infiintat si condus prodigioasa revista iconarista “Drum” (1963-1972).
In anul 1962 isi ia Doctoratul dela Universitatea din Toronto (Canada), iar din Noembrie 1966 Profesor Universitar la Universitatea din Mankato, Minneapolis.
OPERA:
-“Emanoil Grigorovitza” (teza de licenta), Cernauti, 1936;
-“Cantece fara Tara” (1938). Volum ramas in manuscris; interzisa publicarea din ordinul prim-ministrului de proasta amintire si reputatie Armand Calinescu, pentru unele aluzii la adresa regelui dictator Carol al II-lea;
-“Banditii” (roman politic in manuscris). Volumul I al manuscrisului cuprinzand perioada 1938-1940, din cauza evenimentelor care s’au precipitat in Ianuarie ’41, a ramas in
tara, fara putinta de a se intra in posesia lui; volumul II scris la Rostock, 1942, nepublicat
deocamdata, se gaseste la Madrid;
-“Poezii” (dedicate Bucovinei, aparute intr’un volum din “Convorbiri literare”), Ianuarie 1941;
-“Poeme fara Tara”. Madrid, 1963;
-“Carte de cantece romanesti”. 1954;
-“Icoane de dor”. 1954 (parte a volumului “Cantece fara Tara”);
-“Cantece din fluier” (versuri). Cleveland, 1960;
-“Inner experience in Rilke’s work” (teza de doctorat, Toronto, 1962);
-“Catapeteasma bucovineana” (poezii, cu schite de Nicolae Petra). Mexico, 1962;
-“Poeme Ghivizii”. Mexico, 1962;
-“In marea si’n mormintele din noi”. Madrid, 1967;
-“Dela Noi – de Leca Morariu” (povesti populare). Editie reeditata de V. Posteuca. Colectia “Drum”, 1970;
-“Baiatul drumului” (manuscris autobiografic neterminat). Fragmente din acest roman autobiografic au aparut insa in “Calendarul America” si, masiv, in ziarul “Libertatea” din
New York, intre anii 1985-1987;
-“Poeme din inchisori” (editie ingrijita). Colectia “Drum”, Madrid, 1970;
-“Desgroparea Capitanului”. Editura Miscarii Legionare, Madrid, 1977 (editie ingrijita de Alexandru Ronnett).
POEZII
BISERICA IN EXIL
Te-am ridicat din dor si saracie
Sfant dor de Tara si de Libertate;
Din setea noastra grea de vesnicie,
Spre culmi de cer de oameni neumblate…
Cand ne-ndoim genunchii sub icoane,
S-aprinde-o zare de noroc in veac,
Si infruntam cu pieptul milioane,
Cand dusmanii randuiala ne-o desfac…
Copii pribegi am ctitorit altare,
Crescand icoana Tarii-n rugaciuni;
Sa-i dee Domnul viitor de Soare
Si generatii mandre de sloduni…
Tu, cel de maine, de vei sta-n rascruce,
Cu vremea noastra de dureri si vis,
Sa stii in veci, ca ruga noastra duce
Spre Tara, mult cantatul paradis…
Sa cumpanesti ca orice caramida
Am framantat-o-n lacrimi si amar,
Purtand prigoane-n sange si obida,
Si nedreptatea unui timp barbar…
Sa te smeresti si tu-n genunchi si-n ruga,
Sa intelegi ce-a plans si gandul meu,
Cand am intrat credintei noastre sluga
Si-am scris drept preamarind pe Dumnezeu…
Cinstind un ctitor, pomenind un nume,
Sa mi te-alaturi credincios prin fapta,
Caci numai cel ce ctitoreste-n lume
Strabate calea cea mai inteleapta
O, DOAMNE
O, Doamne, azi te simt atât de-aproape…
Dece nu te-am văzut aşa şi ieri?
Mi-se lăsase noaptea pe ploape,
Şi’ngenunchiasem trudnic sub poveri.
Era’ntre noi un nesfârşit de ape…
Acum Te văd în lucruri, în icoane,
În zâmbetul Mariei către Prunc,
În râsetul mulţimii pe maidane;
Acesta eşti Tu: “hic et nunc”
În toţi. În mii de milioane…
Te-am fost văzut odată la’nceput.
Vorbiam de Tine ca de-un dor, de-o foame,
Ce m’a ţinut în iarnă şi-am zăcut;
Şi Te cântam pe nesfârşite game
De cer, de răzvrătire şi de lut…
Dar chipul Tău a prins să se destrame…
Pe urmă noaptea, Doamne. Prin deşert…
Şi plânsetul şi deznădejdea. Drumul,
Spre-acelaş loc al inimii, incert,
Pe care mi-l acoperise fumul
Şi negrele păcate cu duiumul…
Şi când era să cad ai spus: “te iert”…
Jertfeşte-mă de-acuma, ca pe-un ied.
De-acuma merg cu Tine Doamne. Cred…
Dar merg numai în orele când şed…
E X I L
Supti de ani si dor, cu tâmpla surã,
Risipim nãdejdi si pribegim,
Frati cu Ahasverul din Scripturã,
Cãtre-o nouã zare de chilim,
Sã’nflorim o creangã de rãsurã,
Undeva, ‘ntr’un colt de tintirim…
Drumul nostru ce suia’n baladã,
Plânge mut în pasul monoton,
Rãzvrãtind, sudalme de corvoadã;
Iar la sold de mai tresare-o spadã,
Geme’n glodul vârstei ca’n pripon.
Gârboviti de mers si de-asteptare,
Gândul ni-i cu spini si ciumaflãi,
Hãulind a dor din zare’n zare,
Ca de mult, când am pornit, flãcãi,
Cu icoana tãrii’n chiotoare…
Cântã numai doine si bejenii
Gura strãpezitã de-aguride;
Pribegim si noaptea se deschide
Hidra care’nfulecã decenii
De cosmare slute si livide…
Cresc din stropul plânsului fierbinte,
Noi oceane între noi si tara;
Pieptul dã de stâncã înainte,
Si’napoi în mlastinã coboarã.
Cã dreptatea s’a curvit si minte…
Nãrãvitã’n târguri teherane,
Stã rânjind la masã cu cei mari,
Sã ne punã pret si pe sumane,
Doar or mai vâna câtiva dolari,
Din vânzãri de îngeri si icoane…
Iar cei dragi, acasã, cu butucii
Ruginind pe inimã si glezne,
Scriu legende’n codri, cu haiducii,
Ctitorind morminte vii în bezne
Si urcând martiri pe bratul crucii…
DOINITA SCRIE LUI MOS CRÃCIUN
O, Mos Craciun, batrane bun,
Am vrut sa te’ntalnesc si eu.
Si-am vrut. O Mos Craciun,
Am vrut sa-ti spun,
Tot chinul meu si tot amarul greu;
Ca numai tu asculti copiii, Mos Craciun,
Da, numai tu esti bun,
Si Dumnezeu…
Am, Mos Craciun, o calda rugaminte.
Anume, de te duci prin tari, departe,
Sa-i iesi si lui taticul inainte,
Si roaga-l sa ne scrie grabnic, carte,
Ca noi numai de lacrimi avem parte…
Mamica n’a mai ras de ani de zile,
Sau rasfoim scrisori cu invechite file,
Venite de la dansul din razboi,
Si oridecateori e vorba de taticul,
De cand se mai batea cu bolsevicul,
Se las’o toamna neagra peste noi…
Mamica tace vesnic si ofteaza,
Si-aprinde seara lumanarea’n sfesnic,
De noi topim cu Precista’ntr’o raza,
Cu plansul ei si Pruncul ei cel vesnic…
Sa-i spui asa, tatichii, Mos Craciune,
Ca suntem mari si-umblam acum la scoala,
Dar basme nu mai are cin’ne spune…
Bunica -spune mama, cand ne spala-
S’a dus intr’o Dumineca la liturghie
Si s’a’ntalnit cu Dumnezeu,
Si-au tot vorbit mereu si s’au tot dus…
Si ea acuma nu mai stie inapoi sa vie,
Nici plansetele noastre pan’la ea n’ajung,
Ca-i drumul lung,
Si-a pus-o Dumnezeu,
Ingrijitoare peste lumanarile de seu
Ce se aprind, in ceruri, sus,
Cand susoteste frunza si se lasa seara…
De-o vreme Dorul nu mai canta cu vioara
Ca n’am avut cu ce plati chirie,
Si-a scos mamica lucruri la vanzare;
Dar Dorul, Dorul, bietul, el nu stie,
Si-si canta’n gand romantele lunare…
El crede ca vioara-i la tocmit…
Da, Mos Craciun, traim cu totii ca’ntr’un schit,
Si ochii mamei parca’s flori de tintirim…
De cand taticu-i dus si n’a venit…
In tot ce facem, spunem si gandim,
Noi numai de taticul povestim…
Asculta, Mos Craciun, mamica spune,
-Povestea ei de leagan, cu’n taciune,
Ce s’a’ntalnit odata cu’n carbune-
Ca tata se mai bate… Si’ar sa vie,
Dar n’are cum pleca din batalie.
Ea biata spune, dar eu nu o mai cred,
Si-i plang de mila uneori sub pled.
Si-as vrea s’o mangai… Ah, de-as sti cum!
De-aceea, Mos Craciune, dac’o fi si-o fi,
Si-l vei cata si nu-l vei mai gasi,
Sub nici o zare si pe nici un drum,
Sa-mi spui in fata… nu ma mai minti,
Ca mie de atat mi-i frica:
De jalea ce-o va prinde pe mamica
-S’o prapadi si dansa ca bunica…-
Si vom ramane mici si fara de mamica…
Sa-mi spui in fata ca eu n’am sa plang.
Si mana palida la piept am sa i-o strang,
Am s’o desmierd, obraz langa obraz,
Si am sa-i spun tot intamplari cu haz,
Ca sa uitam de toate… Si-or sa treaca,
Ani dupa ani prin casa-ne saraca,
Pan’ ce vom sti cu totii, intr’o zi,
Ca el, taticul, nu va mai veni…
Si ne vom mangaia’n tacere, ca orfanii,
Ce duc tristeti pe umeri si litanii…
Ti-am pus atatea lacrimi in scrisoare!
Intai spre rasarit si-apoi spre soare-apune,
Acuma du-te, Mos Craciune,
Si cata-ni-l si ada-l pe taticul.
Si dac’ar fi sa nu-l gasesti,
Sa nu-mi mai scrii povesti,
Trimite-mi indarat doar plicul…
Ca eu cunosc povestea care minte,
Si rugaciunile si lacrima fierbine;
Si-acuma du-te, Mos Craciun,
Drum bun, batrane drag, drum bun…
Doinita, fata mamei cea cuminte…
CÂNTEC DE DRUM ȘI POPAS
Eu port în suflet mirosul reavăn
de brazdă neagră, de fân cosit.
La drum m-am pornit tânăr şi sdravăn
şi merg de mult, dar n-am sosit.
De-atâta drum visul îmi pare de iască
şi câteodată plâng ca un copil de leagăn,
durerea mi-a frânt sufletul ca miezul de pască,
am simţit grijile cum mă prind şi mă leagă-n
mrejele lor şi mă duc ca pe-un rob,
gândul pierzării mă apasă ca un sdrob
uriaş, desfăcut dintr-o stâncă –
merg şi n-am ajuns încă,
drumul întors l-am pierdut.
Pribeag de-atunci am rămas
şi scriu cu tălpile-n lut
un cântec de drum şi popas…
(Junimea literară, nr. 1-6/1932, pg. 238)
STRĂIN
Pe căi necunoscute spre lumile noi,
n-am putut deslega enigma sfinxului din cale.
Drumul pe care-am plecat m-a-ntors înapoi –
şi plânsul m-a târât ca un torent în vale.
Când m-am întors cu gându-n nopţi târzii acasă,
erau zăvorâte porţile satului
şi-am cerşit pace – sărac la uşa bogatului –
şi n-am putut vedea nici zestrea rămasă.
Am adus în noapte căinţa fiului risipitor
şi n-am vrut viţel înjunghiat şi masă bogată;
mă mulţumea un loc umil în casa noastr’uitată –
dar m-am întors din nou în noapte călător.
(Junimea literară, nr. 1-6/1932, pg. 239)
BALADĂ
Eu cânt pe înserate o baladă
Din geam şi lumea râde-n stradă,
O ştii şi tu, iubito, cum e
Şi-o ştie azi atâta lume.
Un cântec molcom ca din harfă,
Un cântec vechi şi monoton
Cum plânge disperat un tren de marfă
În noapte lângă un canton.
Te caută printre trecători
Privirile-mi pribege
Şi trec atâţia trecători
Şi nimeni nu-nţelege
Balada ce-o repet mereu
– O floare moartă-ntr-o livadă –
Aş vrea să n-o-nţeleg nici eu!…
Şi cânt în noapte o baladă.
GÂND DE RASBUNARE
Plânge toamna pe câmp în pănuşă
Şi vântul îmi cântă ultimul cântec la geam…
Duşmani, mi-aţi furat norocul. Sunt criminal.
Din sângele vostru aş bea ca la hram.
E ora răzbunării. Târziu. Numai braţ şi pumnal.
Cine m-a oprit la uşă?
Înger blând! Unde s-a scurs atâta venin?
Doamne! Iartă-mă! Am uitat să mă-nchin…“
(Junimea literară, nr. 1-3/1933, pg. 29).
Un poet, ca un strigat al instrainarilor
Un poet, ca un strigat al instrainarilor, ca o troita la cruce de drumuri, ca un dor nestins de tara, ca o corabie cu panzele intinse. El nu a fost singur vreodata, fiindca dorurile il intrebau iar el le raspundea prin poeme. Avea de unde; din Codrii Cosminului unde fagii si stejarii isi inchinau fruntile la adierea vantului si la sipotul izvoarelor. Miresme de ferigi mangaiau dureri seculare si doruri inlacramate brodau ghirlande diamantice in pridvoare insingurate.
Vasile Posteucă -un scriitor pribeagNumele lui Vasile Posteucã spune prea putin, din pãcate, cititorilor de literaturã si publicului larg românesc de azi, desi dupã valoarea operei sale si dupã tragismul destinului sãu, ar fi meritat sã fie cunoscut si pretuit ca un mare martir al culturii si constiintei noastre nationale. In anul 2004, numit si Anul Stefan cel Mare, în care de-a lungul si de-a latul românitãtii s-a dezbãtut si luminat fenomenul pe care l-a reprezentat în istorie acest personaj, din nou, gîndurile lãsate mostenire de Posteucã par fi scrise special pentru acest prilej. Noi însine am scris si rostit mai multe asemenea abordãri, dintre care, cu precãdere, aceea dedicatã viziunii lui Eminescu asupra lui Stefan cel Mare, drept care afirmatia lui Posteucã vine acum a ne completa parcã, acel expozeu. Preocupãrii noastre de o viatã pentru personalitatea eminescianã, gîndurile de mai jos ale lui Posteucã îi rãsunã ca un ecou de peste timp. Dar cite ecouri par a trimite aceste ginduri cãtre alte si alte ginduri profunde ale vremii noastre, precum sãgeata cãtre isihasmul românesc, asa cum este el vãzut si formulat de cãtre Vasile Andru sau, de ce nu, chiar cãtre acel luminis heideggerian prin care vede filozoful revelarea adevãrului în artã. In ce ne priveste ne-am aplecat îndelung, chiar în ceea ce avea sã devinã lucrarea de doctorat, asupra acelei epoci astrale care a produs Marea Unire, si mai ales, a reverberatiilor ei culturale pe care le-am atribuit, cu o sintagmã aflatã de la un personaj al acelui timp, unor „oameni ai energiilor luminate”, adicã o stirpe de oameni care apar în asemenea momente esentiale în istoria unui neam (eroii lui Carlyle?) spre a–i duce la implinire destinul fast. De aceea am recunoscut ca familiare si valide afirmatiile lui Posteucã despre acest subiect, dintre care am selectat cele ce urmeazã pentru profunda lor vibratie. Recent am aflat cã la Cîmplul Românesc din Hamilton/ Canada i s-a ridicat lui Vasile Posteucã un bust realizat de inegalabilul sculptor român Nicãpetre, care a reusit altãdatã si realizarea unei expresii eminesciene de sintezã si profunzime, (fapt ce se dovedeste, prin ultimele evenimente, conexe unei alte statui eminesciene în Canada ) a fi atît de important si de greu de realizat. |
Lucia Nenatti / 26.07.2006 |
Vedeți și Bust al scriitorului Vasile Posteucă în satul său natal din nordul Bucovinei. FOTO / VIDEO
MĂRTURISITORII